Sa inceapa dezmatul


Pe zi ce trece si navighez pe minunatia asta numit Internet observ cum nevoia de poze este in continua crestere. Si nu orice fel de poze, scoase din aparat si lasate asa. Ci adaptate nevoilor fiecaruia, deci prelucrate digital. Sunt o multime de softuri special create pentru asa ceva: Paint Shop Pro si PhotoPaint de la Corel, GIMP (care este open source, deci moca), aplicatiile din suita Nero sau ACDSee, si multe altele, fiecare cu facilitatile lor interesante, cu instrumente mai mult sau mai putin puternice. Insa in viziunea mea din toate se evidentiaza Photoshop-ul lui Adobe, care prin coerenta si claritatea interfetei, prin puterea si flexibilitatea instrumentelor si lejeritatea „workflow”-ului ofera un sentiment puternic de echilibru si robustete. Este atat folosit pe o scara atat de larga, incat a intrat in limba engleza pe post de verb („to photoshop”), ceea ce spune multe.

Fiind folosit de categorii pornind de la medici, criminalisti, fotografi profesionisti, pana la pitipoance dornice sa agate pe Hi5, si-a demonstrat eficienta de N ori. Insa foarte multi din cei care il folosesc abia daca stiu sa stapaneasca macar 10% din puterea sa si posibilitatile nelimitate pe care le ofera instrumentele lui. Peste 300 de mega de instrumente si filtre sunt folositi numai pentru a face o poza alb-negru (la modul nefericit) sau pentru a aplica un filtru jegos.

Eu unul am inceput din liceu (cam acum 5 ani) sa urmez tutoriale din revista englezeasca Digital Photo, ce ofera solutii tehnice si estetice atat pentru fotografi amatori, cat si profesionisti. Timp de aproape 2 ani mi-am castigat o painita lucrand in Photoshop lucrari din cele mai diverse, deci as fi in masura sa dau un sfat sau doua de natura tehnica la modul pertinent in ceea ce priveste editarea fotografiilor in softul respectiv.

Acest blog este dedicat amatorilor de a-si prelucra pozele lor preferate pentru placerea personal, pentru Hi5, etc. dar nu prea stiu cum sa o faca. Eu personal m-am saturat sa vad pe net pozele la diversi cetateni, poze ce sufera o incercare dramatica de „stilizare” ce se soldeaza de fapt cu ceva grotesc.
Sunt dispus sa raspund oricaror intrebari legate de asa ceva si sa incerc sa ofer un raspuns cat mai adecvat la problema respectiva, totodata oferind conceptele esentiale de functionare ale Photoshopului, nu doar niste pasi de executat mecanic, fara a sti DE CE.

Deocamda nu am idee cu ce sa incep, asa ca astept in comentariile voastre intrebari la care voi raspunde prin postari noi. Va astept!

Published in: on August 24, 2009 at 11:16 am  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://photoshopcuannatar.wordpress.com/2009/08/24/hello-world/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 comentariiLasă un comentariu

  1. Buna,
    Mi-ar fi de un real folos daca ai putea explica modul in care se poate creea un chenar de acest gen:
    __________|
    | |
    | |
    A |
    b |
    |________| Liniile ar trebuie sa fie continue🙂, deci altfel spus un chenar al unei poze dar care sa lipseasca pe lungimea scrisului.
    Multumesc

  2. Buna seara. Apelez la dvs. pentru a va cere un sfat in urmatoarea situatie: trebuie sa reconstitui (in Photoshop, sau Illustrator – nu stiu sigur cum ar fi mai bine) cateva chenare dintr-o carte gen bisericeasca, precum si niste letrine (litere incastrate in desen)… stiti, din acelea cu zorzoane si inflorituri – cartea fiind de prin anii 1930. Am paginile scanate de catre cei care reediteaza cartea (la rezolutie 300 dpi). La aceste chenare si letrine trebuie sa predomine negru si rosu (CMYK). Sunt putin in incurcatura; este prima oara cand ma intalnesc cu asa ceva si trebuie sa rezolv urgent problema; tehnoredactarea o pot incepe oricand, n-ar fi o problema, dar trebuie sa trimit un model lucrat de mine. Mentionez ca, la baza, nu sunt grafician, ci tehnoredactor (desi, in ultima vreme, am cochetat si cu grafica pentru coperti de carte, fly-ere si altele). Daca ma puteti ajuta cumva cu indicatii, astept un e-mail de la dvs. si, eventual, v-as putea trimite cateva dintre paginile scanate care contin ceea ce v-am enumerat mai sus (pentru exemplificare). Cu multumiri, Anca Mesina.

  3. Draga Anca, intamplarea face sa am oarece experienta cu elementele grafice bisericesti, fiind de multe ori nevoit sa reconstitui motive ornamentale (florale, geometrice) din picturile murale ale unor biserici, bazandu-ma pe pozele facute la fata locului. Banuiesc ca lucrul cu elementele din chenarele tale nu este foarte diferit de ce am facut si eu, deci cred ca as putea fi de ajutor.
    De notat insa: cel mai probabil vorbim de lucrat cu forme vectoriale, nu de editari simple de fotografie, deci trebuie folosit Illustrator sau Corel, si mai putin Photoshop. Trimite-mi scanurile pe annatar_ro@yahoo.com, plus indicatii detaliate asupra a ce trebuie lucrat si am sa vad ce se poate face.

  4. Buna !

    As avea nevoie sa imi spui te rog cum pot face in Photoshop, cand iau o poza de a mea de exemplu si o pun pe alt background, sa ii dau aceeasi stralucire ca si backgroundului, sa nu para ca e modificata?

    Multumesc!

    • Buna, nu inteleg exact la ce te referi prin stralucire, probabil te referi la luminozitatea fotografiei. Daca intentionezi sa pui o poza de-a ta pe un alt background (presupunand ca imaginea ta este decupata din alta poza), potrivirea se face de regula „ochiometric”. Modifici luminozitatea uneia dintre poze (sau a amandurora, in functie de caz) pana se apropie de luminozitatea celeilaltei, practic pana simti tu ca potrivirea pare mai naturala. Cel mai rapid si mai bun instrument este Levels (Image->Adjustments->Levels sau Ctrl+L), care iti ofera posibilitatea sa misti cele 3 puncte principale de luminozitate ale pozei: shadows (nuantele cele mai intunecate), midtones (nuantele medii) si highlights (nuantele luminoase). Dupa cateva incercari ai sa-ti dai seama cum functioneaza.
      Insa in ceea ce urmaresti tu (suprapunerea sa para cat mai autentica) apar cateva probleme:
      1. Cat de corect este decupata poza ta (daca decupajul e „colturos”, nu va parea ceva autentic nici intr-o mie de ani)
      2. Directia de iluminare a obiectelor din prima poza vs. cea din a doua poza. Daca obiectele din prima poza sunt iluminate de la stanga la dreapta, iar in a doua poza iluminarea e de la dreapta la stanga, nu vei reusi sa faci o combinare realista a celor 2 poze. Iluminarea este data de: pozitia soarelui (momentul din zi al pozei), pozitia surselor artificiale de lumina (daca e poza de interior), prezenta sau absenta unui blitz, etc.
      3. Tonurile de culoare din cele 2 poze. Daca de exemplu prima poza e usor virata inspre o tonalitate albastrie (se intampla de foarte multe ori cu camerele digitale, mai ales la pozele facute la lumina fluorescenta, adica la neon), si cealalta vireaza inspre portocaliu (se intampla des la pozele cu lumina „calda”), va trebui sa aduci pozele la un numitor comun in materie de nuante, pt realism. Vei avea nevoie sa folosesti Color Balance pe fiecare dintre poze (Ctrl+B).
      4. Proportiile obiectelor. Nu uita ca atunci cand suprapui 2 poze, fiecare dintre ele e facuta la o „scara” proprie. Ai grija sa pastrezi o proportie naturala intre obiectele din colajul tau. De exemplu, un om adaugat (din alta parte) intr-o poza nu poate fi mai mare decat o masina, sau mai mic decat un caine din acea poza.

      Prin urmare, nu poti face automat treaba pe care doresti tu sa p faci, tot este nevoie de putin lucru la mana si de apreciere „la ochi” a unor elemente. Dar cu putina rabdare, poti obtine rezultate foarte bune chiar. Sper ca te-am lamurit. Succes!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: